Як перетворити провінційне містечко на фестивальну мекку

Тростянець на Сумщині демонструє неабияку туристичну привабливість, посунувши з фестивального горизонту навіть обласний центр

Як перетворити провінційне містечко на ф…

Тростянець з шоколадної столиці Сумщини перетворився на фестивальну, обійшовши в культурному плані навіть обласний центр. Фестивалі, які проходять у місті, відомі й поза межами України. Журналісти Depo.Суми намагаються з'ясувати, чому маленьке периферійне містечко за кілька років навчилося заробляти на туристично-культурній ниві, а обласний центр, з удесятеро більшою кількістю населення та історичною значимістю - ні.

Чотири кити фестивального сезону

Весна-літо для фестивального Тростянця - сезон "косовиці" фестивальних прибутків, коли до міста на кожен захід з'їжджаються з України і з-за кордону люди, які привозять у місто не лише гроші, а й нові сенси і ідеї, нове соціально-культурне повітря, якого так не вистачає провінційній Сумщині.

25-27 червня в місті триватиме напевне найгучніший з тростянецької "череди" - фестиваль історичної реконструкції "Стара фортеця". Трохи раніше, наприкінці травня, під дощовим небом місто наповнилося звуками оркестрів - "ЧейковськийFEST". А в липні тут зберуться любителі активного відпочинку - в тростянецькому дендропарку відбудеться "Нескучний ВелоFEST".

Але на цьому свято не закінчується. Наприкінці серпня мотиви джазу зміняться роком - уже традиційно в Тростянець на "Схід-Рок" з’їдуться відомі й не дуже українські й закордонні виконавці. 

Дороге задоволення

Будь-який фестиваль, а тим більше проект "фестивалізації" окремо взятого містечка, є, не в останню чергу, бізнес-проектом. І перед тим, як до Тростянця приїдуть гроші, організаторам доводиться суттєво "вкладатись".

Отже, в яку копієчку влітає організація таких масштабних заходів і чи виправдовують себе витрати.

"Знайшли куди гроші витрачати", - кажуть ті жителі Тростянця, які не так тяжіють до культури, як, наприклад, до рівних доріг, на які грошей вистачає не завжди. Однак мер Тростянця запевняє - з міського бюджету на організацію "Старої фортеці" та "Схід-Року" не йде ані центу. Бо ж на культуру в місцевій скарбниці передбачено близько 200 тисяч гривень, а фестивалі "з’їдають" понад мільйон.

За його словами, частину витрат на організацію покриває продаж квитків. Та основна сума лягає на плечі інвесторів. На лицарські змагання йде близько 300 тисяч, на організацію рокерського фесту - майже втричі більше. При цьому, мер запевняє, "Стара фортеця" другий рік поспіль виходить на самоокупність. З міського ж бюджету фінансуються лише локальні культурні свята і "Чайковський FEST", який у рожевих мріях міського голови теж стане самоокупним, бо мав успіх у цьому році.

Де шукати інвесторів з такими "пузатими" гаманцями - Юрій Бова секрет не видає. Лише говорить, імідж міста - це запорука його економічного розвитку. Адже під час туристичного сезону (в період відвідування фестивалів у Тростянець приїжджають до 10 тисяч туристів), малий та середній бізнес у місті отримує свої вигоди: продати, нагодувати, поселити в готелі, відвезти на таксі тощо. Виручені кошти залишаються в родинах тростянчан і витрачаються переважно тут же у Тростянці, подовжуючи хвилю заробляння місцевими.

Інша сторона медалі

Якщо молодь завжди охоче чекає фестивалів у Тростянці, для людей старшого віку це не такі вже й веселощі. По-перше, після туристів залишається сміття, по-друге, тим, хто живе у центрі, кілька днів треба потерпіти голосну музику. У фестивальні дні місто наповнюється правоохоронцями - поліцейськими, громадськими формуваннями та спецпризначенцями, які посилено охороняють порядок. Але навіть потужний  Однак, минуло року стражі порядку трагедії не завадили - під звуки року фестивалю «СхідРок» в Тростянці вбили 18-річного хлопця. Юрій Бова говорить, мовляв, таке могло статися й без фестивалю, але факт залишається фактом – хлопця на смерть забили в парку неподалік Круглого двору, де й проходило дійство. Щоправда, не туристи, а місцевий парубок, який був напідпитку. Він досі у розшуку. А зі сміттям після туристів, каже мер, комунальники справляються протягом доби.

Тростянець – фестивальний, Суми – тротуарні
В обласному ж центрі, навпаки – дороги, схоже, важливіше культури. Згадаймо євротротуари, які міський голова Сум прокладав до сердець сумчан перед виборами. На облаштування «євродворів», які згодом стали об’єктами насмішок сумчан в соцмережах, у 2015 році з бюджету міста виділили 30 млн. грн. (інформація з муніципального порталу м. Суми). У той час, коли на програму розвитку культури міста Суми у 2016 році передбачено 49 87,1 (!!!) тис. грн.
Уже кілька років поспіль на слуху сумчан три фестивалі, які відомі поза межами обласного центру: «Чехов FEST», «БахFEST» та візитівка міста – «Сурми України». Не беручі до уваги локальні заходи, фестивальний репертуар обласного центру не оновлюється кілька років поспіль. Зате на піар «видимості дій» місцева влада грошей не шкодує. Згадаймо, що на висвітлення діяльності міськради по телебаченню у 2015 році з бюджету міста витратили 418 тисяч гривень (фото в фейсбуці виклав депутат Андрій Крамченков). Але ж культура – то щось високе, й до неї треба дотягнутися. Сумським посадовцям, виходить, ближче те, що під ногами та перед носом – тротуари й телебачення, за допомогою якого так легко маніпулювати виборцями.
Світлана Паламарьова

Больше новостей о событиях в мире читайте на Depo.Сумы

Все новости на одном канале в Google News

Следите за новостями в Телеграм

Подписывайтесь на нашу страницу Facebook

deneme