Чи доживе до Нового року легендарний конотопський трамвай
Один з головних символів міста – під загрозою ліквідації
- Суми
-
24 квітня 2016 18:00

Автор: Ігор Лисий
Про те, що трамвай у Конотопі вже багато десятиліть є однією з головних "фішок" міста свідчить хоча б той факт, саме зі згадки про нього починається неофіційний гімн міста "Передзвоном трамвайним починається ранок…" Але майже 70-літня історія конотопського трамваю може завершитись у нас час доволі кепсько. І незабаром.
Методом народної будови
Хоча трамвай на конотопських вулицях з’явився наприкінці 1949 р., згадки про нього перевищують сторічний рубіж. Бо ще в 1913 р. тодішній міський голова Григорій Демченко "пробивав" з’єднання залізничного вокзалу та центру міста трамвайною колією.
Але ж першою знаменною датою в історії конотопського трамваю можна вважати саме 24 квітня 1949 р. - цього дня відбувся перший недільник з підготовки траси трамвайної колії. В ньому взяли участь майже 3,5 тисячі мешканців міста. Тоді й оголосили цю справу народною будовою, бо ніяких коштів на неї не виділялося. За переказами, під час відвідин Конотопа в будівництві брав участь і український гуморист Остап Вишня.
Влітку 15 серпня Сталін підписав дозвіл Московському міськвиконкому передати до Конотопа два трамвайних вагони серії Ф. Потім надійшла допомога й з інших міст Союзу. І ось 21 грудня 1949 р. розпочався рух трамваїв у Конотопі.
Чотирикілометрова колія з’єднала залізничний вокзал з центром міста. Конотопський трамвай швидко розвивався - до подарованих москвичами двох вагонів незабаром додалися нові, з’явилося трамвайне депо. У шістдесятих роках трамвай пішов на південь, з’єднавши залізничний вокзал з селищем паровозо-вагоноремонтного заводу. А потім рейки пролягли до північно-західної околиці міста: там стрімко розвивались нові заводи, швидкими темпами будувались житлові будинки.
На кінець 1980-х років загальна довжина трамвайних шляхів перевищила 27 км. Ними курсували сучасні (для тих років) вагони КТМ-5. З майже чотирьох десятків вагонів цього типу частина залишилась до сьогоднішнього дня, а один повстав на п’єдесталі на розі вулиць Клубної та Успенсько-Троїцької, поруч з трамвайним управлінням.
"Лихі 90-ті" мало не загубили трамвай
Здавалося, у конотопського трамваю світле майбутнє. Проте хвацькі 1990-ті знівелювали більшість досягнень конотопських трамвайників. Втім, ранки продовжували починатися трамвайним передзвоном. І за будь-яких негараздів розмови про закриття трамвайного управління зависали в повітрі.
Нарешті в 2007-му містом прокотилася новина - з’явився новий трамвай. Сучасний вагон типу К-1, збудований на українсько-чеському підприємстві "Татра-Юг", значно відрізнявся від своїх старших товаришів. На жаль, ця перша ластівка на сьогодні лишається єдиною.
2013 рік для трамвайників був дуже нелегким. Проблеми, які нагромаджувались роками, вихлюпнулись назовні. І кілька разів працівники попереджували про можливий страйк. На щастя, його все ж вдалося уникнути.
Після заміни керівника КП "Конотопське трамвайне управління"у тому ж 2013 році пристрасті дещо вгамувалися. Але вирішення питань лише на рівні підприємства не стало запорукою стабільного існування.
Ренесанс чи виживання
Минулий 2015 рік розпочався для трамвайників невдало, хоча заробітна плата виплачувалася вчасно, податки та різноманітні збори - теж.
"Щойно ми відзначили 21 грудня 2014 року 65-річний ювілей, як почалися проблеми, - розповідає керівник КП Сергій Бобровник. - З невеликим часовим проміжком трапилися три крадіжки контактного проводу на кінцевій зупинці маршруту № 3 (селище КВРЗ).
Апогеєм негараздів можна вважати 2 травня 2015 р., коли на території депо фактично повністю (подальша його експлуатація неможлива) згорів вагон. Була озвучена версія - занесення джерела вогню ззовні. Є свідки, які бачили двох осіб на території КТУ.
Цікаво, що в мережах буквально через 20 хвилин вже з’явились фотознімки, зроблені ще до приїзду пожежних. "Ця пожежа відкинула нас фактично на рік назад", - з сумом резюмує очільник КТУ, висловлюючи сумнів, що правоохоронцям вдасться знайти винуватців.
За інформацією, наданою старшим інспектором Конотопського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Сумській області Тетяною Пацак, в ході досудового розслідування було проведено низку слідчих дій, в тому числі призначено електротехнічну експертизу. Згідно з висновком експерта, причиною пожежі стало коротке замикання електромережі. У зв’язку з відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення, дане кримінальне провадження закрито за п. 2 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України. Трамвайний вагон, який було визнано речовим доказом, повернуто комунальному підприємству.
Проте й у цій ситуації трамвайники не опустили рук. Навіть спромоглися підготувати для роботи на підприємстві дев’ятьох водіїв. Додає оптимізму й обіцянка міського голови Артема Семеніхіна повернути управлінню автобусний маршрут № 10. Кілька років КТУ вже обслуговувало цей маршрут, що дозволяло отримувати прибуток, проте справу цілком прогнозовано визнали "нерентабельною" й усунули трамвайників від автобусних перевезень.
На тепер, після чергової надзвичайної події на підприємстві знову не все гаразд. У квітні зійшов з рейок трамвай, який рухався в напрямку вулиці Конотопських Партизан. На місце події виїхала спеціальна комісія на чолі з другим заступником міського голови.
Під час обстеження інциденту було виявлено, що на колесах транспортного засобу відсутні болти та гайки. Вочевидь, трамвай випустили на лінію без попереднього огляду.
На місце події відразу викликали аварійну службу, а також керівника Конотопського трамвайного управління. Якого майже тут же і відсторонили від посади. Наразі ситуація не стабілізована і вже майже зовсім не залежить від самих трамвайників.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Суми
Всі новини на одному каналі в Google News
- 09:02У Сумах від авіаудару пошкоджені багатоповерхівки, є постраждалі серед цивільних
- 19:45Зупинялися тролейбуси: через атаку рашистів частину Сум знеструмило
- 09:01З самого ранку росіяни масовано вдарили по Сумщині
- 10:34В Сумській ОВА повідомили деталі атаки на Шостку
- 09:20У Шостці вночі росіяни обстріляли будинки та лікарню. Поранено дитину ФОТО
- 12:53Країна-терористка повторно вдарила БпЛА по Сумах ФОТО
- 12:04В Сумах зафіксовано приліт у навчальний заклад. Є поранені
- 10:11Внаслідок комбінованого удару по Шостці загинуло двоє людей. Ще четверо, серед яких дитина, - поранені ФОТО
- 08:55В Сумах внаслідок ворожої атаки спалахнула масштабна пожежа (ФОТО) ФОТО
- 10:42ППО збила 20 дронів із 60, - Повітряні сили
- 08:29 Окупанти напередодні дві сотні разів намагалися прорвати лінію фронту
- 23:50росіяни атакували безпілотниками Сумщину: є влучання по цивільній інфраструктурі
- 09:38 Ситуація на фронті: ЗСУ стримують тиск ворога на сході й півдні
- 09:03Російське військо вдарило 6 дронами по Сумській громаді
- 23:15 За добу на фронті відбулося 174 бойових зіткнення
- 13:29У центрі Сум сталася стрілянина: є постраждалий
- 11:01На Сумщині зафіксовано 170 ударів за добу, - поліція ФОТО
- 22:28 Доба на фронті: Півтори сотні раз ворог штурмував позиції ЗСУ
- 20:41РФ атакувала енергетику Сумщини: В області виникли проблеми зі світлом