Чи доживе до Нового року легендарний конотопський трамвай
Один з головних символів міста – під загрозою ліквідації
- Суми
-
24 квітня 2016 18:00
Автор: Ігор Лисий
Про те, що трамвай у Конотопі вже багато десятиліть є однією з головних "фішок" міста свідчить хоча б той факт, саме зі згадки про нього починається неофіційний гімн міста "Передзвоном трамвайним починається ранок…" Але майже 70-літня історія конотопського трамваю може завершитись у нас час доволі кепсько. І незабаром.
Методом народної будови
Хоча трамвай на конотопських вулицях з’явився наприкінці 1949 р., згадки про нього перевищують сторічний рубіж. Бо ще в 1913 р. тодішній міський голова Григорій Демченко "пробивав" з’єднання залізничного вокзалу та центру міста трамвайною колією.
Але ж першою знаменною датою в історії конотопського трамваю можна вважати саме 24 квітня 1949 р. - цього дня відбувся перший недільник з підготовки траси трамвайної колії. В ньому взяли участь майже 3,5 тисячі мешканців міста. Тоді й оголосили цю справу народною будовою, бо ніяких коштів на неї не виділялося. За переказами, під час відвідин Конотопа в будівництві брав участь і український гуморист Остап Вишня.
Влітку 15 серпня Сталін підписав дозвіл Московському міськвиконкому передати до Конотопа два трамвайних вагони серії Ф. Потім надійшла допомога й з інших міст Союзу. І ось 21 грудня 1949 р. розпочався рух трамваїв у Конотопі.
Чотирикілометрова колія з’єднала залізничний вокзал з центром міста. Конотопський трамвай швидко розвивався - до подарованих москвичами двох вагонів незабаром додалися нові, з’явилося трамвайне депо. У шістдесятих роках трамвай пішов на південь, з’єднавши залізничний вокзал з селищем паровозо-вагоноремонтного заводу. А потім рейки пролягли до північно-західної околиці міста: там стрімко розвивались нові заводи, швидкими темпами будувались житлові будинки.
На кінець 1980-х років загальна довжина трамвайних шляхів перевищила 27 км. Ними курсували сучасні (для тих років) вагони КТМ-5. З майже чотирьох десятків вагонів цього типу частина залишилась до сьогоднішнього дня, а один повстав на п’єдесталі на розі вулиць Клубної та Успенсько-Троїцької, поруч з трамвайним управлінням.
"Лихі 90-ті" мало не загубили трамвай
Здавалося, у конотопського трамваю світле майбутнє. Проте хвацькі 1990-ті знівелювали більшість досягнень конотопських трамвайників. Втім, ранки продовжували починатися трамвайним передзвоном. І за будь-яких негараздів розмови про закриття трамвайного управління зависали в повітрі.
Нарешті в 2007-му містом прокотилася новина - з’явився новий трамвай. Сучасний вагон типу К-1, збудований на українсько-чеському підприємстві "Татра-Юг", значно відрізнявся від своїх старших товаришів. На жаль, ця перша ластівка на сьогодні лишається єдиною.
2013 рік для трамвайників був дуже нелегким. Проблеми, які нагромаджувались роками, вихлюпнулись назовні. І кілька разів працівники попереджували про можливий страйк. На щастя, його все ж вдалося уникнути.
Після заміни керівника КП "Конотопське трамвайне управління"у тому ж 2013 році пристрасті дещо вгамувалися. Але вирішення питань лише на рівні підприємства не стало запорукою стабільного існування.
Ренесанс чи виживання
Минулий 2015 рік розпочався для трамвайників невдало, хоча заробітна плата виплачувалася вчасно, податки та різноманітні збори - теж.
"Щойно ми відзначили 21 грудня 2014 року 65-річний ювілей, як почалися проблеми, - розповідає керівник КП Сергій Бобровник. - З невеликим часовим проміжком трапилися три крадіжки контактного проводу на кінцевій зупинці маршруту № 3 (селище КВРЗ).
Апогеєм негараздів можна вважати 2 травня 2015 р., коли на території депо фактично повністю (подальша його експлуатація неможлива) згорів вагон. Була озвучена версія - занесення джерела вогню ззовні. Є свідки, які бачили двох осіб на території КТУ.
Цікаво, що в мережах буквально через 20 хвилин вже з’явились фотознімки, зроблені ще до приїзду пожежних. "Ця пожежа відкинула нас фактично на рік назад", - з сумом резюмує очільник КТУ, висловлюючи сумнів, що правоохоронцям вдасться знайти винуватців.
За інформацією, наданою старшим інспектором Конотопського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Сумській області Тетяною Пацак, в ході досудового розслідування було проведено низку слідчих дій, в тому числі призначено електротехнічну експертизу. Згідно з висновком експерта, причиною пожежі стало коротке замикання електромережі. У зв’язку з відсутністю в діянні складу кримінального правопорушення, дане кримінальне провадження закрито за п. 2 ч. 1 ст. 284 Кримінального процесуального кодексу України. Трамвайний вагон, який було визнано речовим доказом, повернуто комунальному підприємству.
Проте й у цій ситуації трамвайники не опустили рук. Навіть спромоглися підготувати для роботи на підприємстві дев’ятьох водіїв. Додає оптимізму й обіцянка міського голови Артема Семеніхіна повернути управлінню автобусний маршрут № 10. Кілька років КТУ вже обслуговувало цей маршрут, що дозволяло отримувати прибуток, проте справу цілком прогнозовано визнали "нерентабельною" й усунули трамвайників від автобусних перевезень.
На тепер, після чергової надзвичайної події на підприємстві знову не все гаразд. У квітні зійшов з рейок трамвай, який рухався в напрямку вулиці Конотопських Партизан. На місце події виїхала спеціальна комісія на чолі з другим заступником міського голови.
Під час обстеження інциденту було виявлено, що на колесах транспортного засобу відсутні болти та гайки. Вочевидь, трамвай випустили на лінію без попереднього огляду.
На місце події відразу викликали аварійну службу, а також керівника Конотопського трамвайного управління. Якого майже тут же і відсторонили від посади. Наразі ситуація не стабілізована і вже майже зовсім не залежить від самих трамвайників.
Більше новин про події у світі читайте на Depo.Суми
Всі новини на одному каналі в Google News
- 23:30Який об’єм допомоги на наступний рік Україна очікує від партнерів
- 22:35 Три напрямки на фронті сьогодні були найгарячішими, - Генштаб ЗСУ
- 14:23"Укренерго": 28 листопада одночасно діятимуть три черги відключень
- 08:53Окупанти вдарили ракетами по Шосткинській громаді на Сумщині
- 23:23 Мер Конотопа просить Зеленського перевести начальника Сумської ОВА слюсарем в місцевий водоканал Відео
- 23:00 Майже вполовину зменшилася за добу кількість атак ворога, але ситуація не полегшала, - Генштаб ЗСУ
- 11:39В Укргідрометцентрі розповіли, якою буде погода в Україні у грудні
- 22:50 Понад 200 спроб прорвати лінію фронту здійснила сьогодні росармія
- 20:44Ділки з Сумщини погоріли на виготовленні неякісного пального
- 19:05 росіяни вгатили по СТО в Сумах: дві людини загинули ФОТО Відео
- 15:33Судитимуть членів міжрегіональної злочинної групи, які "спеціалізувалися" на скоєнні тяжких й особливо тяжких злочинів
- 11:40Росіяни вдарили дронами по Шосткинській громаді на Сумщині
- 22:35 Де на фронті тривають найінтенсивніші бої, - дані Генштабу ЗСУ
- 15:22Підпалював авто і ТЦК: У Сумах затримали білоруса
- 08:18В ніч на 25 листопада на Сумщині збито 17 дронів-камікадзе
- 13:31 Стало відомо куди ймовірно поцілить Україна ракетами на росії
- 09:42Сили ППО збили 50 з 73 російських дронів, якими з ночі атакують Україну
- 09:22 Ситуація на фронті залишається складною. Ворог за добу атакував 227 разів
- 09:11 Зведення Генштабу ЗСУ: Ситуація на фронті залишається складною