ЧС 2018
Вибори-2019
Онлайн
Сектор
Спецпроекти
Країна Укропів

Як залишити Суми "містом маршруток"

Мерія обрала стратегію невиживання для комунального транспорту
Depo.
8 лютого 2016 18:00
ФОТО: depo.ua
Як залишити Суми "містом маршруток"
Як залишити Суми "містом маршруток"

Сумський міський голова Олександр Лисенко прийшов на свою посаду з бізнесу. Бізнесу, пов’язаного з транспортними перевезеннями. Простіше кажучи, він був одним з найпотужніших приватних перевізників, контролюючи кілька прибуткових маршрутів. Олександр Миколайович знає про цей бізнес дуже багато. Більше, ніж більшість з тих, хто щодня користується міським транспортом.

Відтак, було би цілком природнім, аби, ставши міським головою, пан Олександр поклав весь свій транспортний талант та всю свою підприємливість на те, аби підняти комунальний транспорт у місті. Тим більше, що, ставши міським головою, він відразу "відписав" свій транспортний бізнес, публічно і юридично "відхрестився" від нього. Але чомусь взявся розбудовувати… "євродвори" та "євродахи" А як же "євротранспорт"?

"Євромаршрутка"

Мер міста, повторимося, дуже добре розуміється на сумському транспорті. Він прекрасно знає, що скільки коштує і який прибуток приносить. Тому його дуже важко запідозрити у неспроможності побудувати ефективну схему заробляння для комунального підприємства "Електроавтотранс". Тим більше, маючи адміністративні важелі і доволі "вгодований" бюджет розвитку, з яким будь-якого приватного конкурента можна загнати за умовний "Можайськ". Але вже спливає другий рік кермування нинішнього мера, освоєно нечувані для Сум бюджети розвитку, міська освіта впевнено прямує до світлого майбутнього без поборів з батьків. А Сумами досі їздять три з половиною нових тролейбуса, якими просто замінили ті, що вже страшно було випускати з воріт депо.

Характеристики автобусів, бюджети, тендери, транспортна схема… Сумчан "кошмарять" цими визначеннями і представники влади, і так звані "активісти від транспорту". Хтось із кимось судиться, виділяє кошти, вивчає пропозиції виробників, проводить дискусії. Але все це - мішура і димова завіса, за якими приховується проста істина: єдиним прибутковим видом транспорту у Сумах є маршрутки. І тому, хто цей прибуток отримує, комунальний конкурент потрібен лише у вигляді "пацієнта, який скоріше мертвий, аніж живий".

Стратегія невиживання

Аби розвивати бізнес, потрібно мати неабияку підприємливість. Аби зберігати підприємство у колаптоїдному стані, і при цьому видавати це за успіх, потрібно мати ще й талант.

На нараді у мерії 8 лютого Олександр Лисенко дещо відкрив свої плани на розвиток комунального транспорту у Сумах. Виявляється, він збирається пустити КП на загальний конкурс разом з приватними перевізниками. Варто зазначити, що це гарний спосіб "погасити" всі потуги комунальників витіснити приватників з ринку перевезень.

Ми знаємо, що цього року у Сумах відбудеться новий транспортний конкурс серед перевізників під нову транспортну схему, яку розробляють у Харкові. Варто припустити, що особливих кардинальних змін ця схема не зазнає. І як у цій ситуації має поступити підприємець, що практично не обмежений у коштах на закупівлю транспорту, має адмінресурс і фактично сам (!) проводить транспортний конкурс? Бо саме у цій ситуації зараз перебуває міська влада в купі з комунальним підприємством "Електроавтотранс". Логіка проста: обрати найприбутковіші маршрути, встановити найвигідніші умови і зайняти ці маршрути самому. А весь "непотріб" віддати приватникам. І жодних претензій: цей звичайний протекціонізм абсолютно в межах закону в інтересах громади і на користь комунальному транспорту, тож навряд чи викличе якісь зауваження.

Але все йде до того, що Суми підуть своїм, унікальним шляхом. Ми пооголошуємо зараз кілька тендерів на закупівлю рухомого складу. Більшість з тих тендерів не відбудеться. А з тим, що буде закуплене, КП "Електроавтотранс" попрямує на міський конкурс як один з багатьох претендентів. Хтось сумнівається, який маршрут дістанеться комунальному підприємству?

Вірогідніше за все,  комунальний конкурент для приватних перевізників буде нейтралізований ще на кілька років, протягом яких можна знову гратися у підтримку, дискутувати про радіус розвороту довгомірного рухомого складу, тендери, бюджети… А за всім цим буде одна проста істина – про той самий єдиний прибутковий транспорт у місті.

Більше про життя Сум та області читайте на Depo.Суми